Fitness jako skuteczna forma odchudzania

Już w latach 60-tych ubiegłego wieku rozpoczęto badania nad skuteczną formą pozwalającą poprawić wydolność i wytrzymałość organizmu. Osobą odpowiedzialną był Kenneth Cooper – amerykański uczony, lekarz N.A.S.A. Opracował on system treningowy, którego zadaniem było poprawienie wydolności układu krążeniowo-oddechowego. Tak właśnie powstawał fitness, który niegdyś definiowany był jako aerobik (ćwiczenia aerobowe/tlenowe).

Początkowo aerobik miał na celu podnieść tylko sprawność fizyczną. Z czasem jednak zaczęto przeprowadzać liczne badania, które dowiodły, że taka forma ruchu ma ogromny wpływ na skład oraz budowę ciała.

Aerobik, a odchudzanie (efektywność)

Form ćwiczeń aerobowych jest mnóstwo. Każda ma inny wpływ na organizm. Jedne dedykowane są dla osób młodych z dobrą wydolnością, inne dla osób starszych ze słabą wydolnością. Celem jednej formy może być redukcja wagi, a innej wzrost wydolności oddechowej.

W klubach fitness spotkać się można z różnymi rodzajami zajęć. Od jogi, poprzez stepowanie, a skończywszy na hi-low. Co więcej – aerobik to także jazda na rowerze stacjonarnym, bieganie czy zajęcia na basenie.

Zrozumiałe jest zatem to, że efektywność aerobiku jest bardzo różna. W przypadku zajęć dedykowanych osobom odchudzającym się, możemy liczyć na redukcję nawet kilku kilogramów w ciągu miesiąca.

Aerobik i jego zasady

Aby ćwiczenie mogło zostać określone mianem aerobiku, musi być zgodne z trzema fundamentalnymi zasadami dotyczącymi – formy, intensywności oraz objętości, a mianowicie:

  1. Forma aerobiku musi mieć charakter ogólnorozwojowy. Tzn. ćwiczenie musi rozwijać wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe (w mniejszym, bądź większym stopniu).
  2. Intensywność aerobiku powinna kształtować się na poziomie 60-85% tętna maksymalnego. Dopuszcza się mniejszą intensywność tylko w przypadku okresu wprowadzającego.
  3. Objętość treningu, czyli czas jego trwania powinna wynosić minimum 30-45 minut.

Pamiętaj – trening musi mieć charakter progresywny (zwiększamy objętość treningową wraz z każdą kolejną sesją).

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*